• Voor 17.30 uur besteld, binnen 1-3 werkdagen in huis
  • Gratis verzending vanaf €25,-
  • Goedkoopste in NL en BE
Home » Nieuws » Denk hieraan voordat u begint met openwaterzwemmen!

Denk hieraan voordat u begint met openwaterzwemmen!

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 00:00

Golven, temperatuur, stroming, weer en zeedieren kunnen obstakels zijn bij het zwemmen in open water. Daarom moeten zelfs de beste zwemmers, en dit is het allerbelangrijkste, de veiligheidsmaatregelen volgen om veilig te zwemmen.

Daarom geeft Clearswim 5 belangrijke veiligheidstips voor zwemmen in open water, zodat je één kunt worden met de wateromgeving en het meeste uit de training kunt halen.

Tip 1. Toezicht

Of u nu in zee, in een rivier of meer zwemt. Zwemmen in open water brengt meer risico's met zich mee dan zwemmen in een zwembad . Als je de mogelijkheid hebt, kies dan badplaatsen met een badmeester en zwem binnen het gemarkeerde zwemgedeelte . Is dit niet het geval? Dan is het goed om plaatsen te kiezen met mensen in de buurt .

Als je toch liever in het water springt op een meer afgelegen plek waar niet zo veel mensen zijn , kun je het beste proberen gezelschap te krijgen tijdens het zwemmen, of in ieder geval iemand vertellen waar je bent.

Tip 2. Weer

U moet rekening houden met zowel goed als slecht weer wanneer u in open water gaat zwemmen.

BIJ GOED WEER:

Bij zonnig weer heb je zonnebrandcrème of een wetsuit nodig , en we raden je aan om niet midden op de dag te zwemmen als de zon het sterkst is.

Houd er ook rekening mee dat u last kunt hebben van uitdroging en krampen. Schijnt de zon erg fel? Een zwembril van Clearswim met UV-resistent lenzen kan handig zijn om de ogen te beschermen tegen lichtreflecties van het wateroppervlak.

BIJ SLECHT WEER:

Het is belangrijk om te weten dat koud water stress voor het lichaam betekent. Als u te snel het water in gaat, kan dit cardiovasculaire risico's en hypertensie veroorzaken. Om deze ongelukken te voorkomen, kunt u uw lichaam er geleidelijk aan wennen door uw nek, buik en enkels in het koude water te laten weken.

De tweede optie is om een wetsuit te gebruiken om in open water te zwemmen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes voor verschillende watertemperaturen en beschermen tegen koude en bijbehorend energieverlies.

Open water zwemmers in een meer

Tip 3. Hygiëne

Hoewel de waterkwaliteit vaak wordt getest, moet u er rekening mee houden dat natuurlijk water niet zo gecontroleerd wordt als in een zwembad .

Vervuiling en algenbloei moeten serieus worden genomen, omdat ze gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken . Baden in algenbloei kan vergelijkbare symptomen veroorzaken als maagaandoeningen, en kinderen en dieren zijn bijzonder gevoelig.

Bij twijfel is het daarom belangrijk om vooraf te controleren of de waterkwaliteit goed is. In Nederland kunt u tegenwoordig op verschillende sites de waterkwaliteit checken voordat u uw training begint.

Open water zwemmer in rivier

Tip 4. Preventieve maatregelen

Voordat je in het water springt , maak je vast op een afstand tussen twee punten, waar je tussen moet blijven, en zwem altijd langs de kust, nooit de zee op. Als u vertrekt vanaf een zwemstrand , kunt u de kleur van de laatste boei in het zwemgedeelte onthouden, zodat u gemakkelijker weet waar u zich bevindt als u zwemt. Draag altijd een kleurrijke badmuts en een zwemboei. Dan ben je vanaf het water te zien voor bijvoorbeeld surfers, maar ook vanaf het strand als er zich problemen voordoen .

Voor een optimale voorbereiding dient u ook een EHBO-doos mee te nemen. Het risico bestaat altijd dat u zich snijdt aan scherpe rotsen of een zeeschelp, of dat u zich verbrandt aan een kwal. Het is altijd het beste om voorbereid te zijn als zich een ongeluk voordoet.

Tip 5. Luister naar je lichaam

In open water is het uiterst belangrijk om gevoelig te zijn voor de signalen van het lichaam. Niet meer dan uw persoonlijke grenzen is zeer belangrijk in natuurlijk water , omdat gevaren overal zijn. Als u zich mentaal of lichamelijk moe voelt, krampen krijgt of het koud krijgt, stop dan onmiddellijk en ga uit het water .

U kunt uw training op een andere dag in open water afmaken . Nu heb je alle tips in je bagage om, als toegewijde atleet die je bent , de krachten van de natuur met een rustige geest te ontmoeten!

Ook handig bij het zwemmen in open water!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.