• Voor 17.30 uur besteld, binnen 1-3 werkdagen in huis
  • Gratis verzending vanaf €25,-
  • Goedkoopste in Nederland!
Home » Nieuws » Hoe wordt je een snellere zwemmer?

Hoe wordt je een snellere zwemmer?

Gepubliceerd op 11 februari 2021 om 00:00

Zwemmers zijn over het algemeen zeer goed opgeleide atleten. Maar slagen als zwemmer gaat niet alleen over een wrede lichaamsbouw. In een sport waar honderdsten doorslaggevend zijn, is een goede techniek cruciaal.

Dus of je nu het wedstrijdzwemmen wilt winnen, de schoonvader wilt verslaan of gewoon wilt finishen, Je hebt veel te winnen door de techniek aan te scherpen - of om te leren kruipen als je vandaag een schoolslagzwemmer bent.

Dit is een snellere zwemmer

Tip 1. Verhoog de frequentie

Als je borstcrawlt, werk je met een hogere frequentie dan bij schoolslag, zowel wat betreft armen als benen. De beentrap moet beknopt en snel zijn. Werk met snelle voeten - geen lange trappen. Verhoog ook de armfrequentie - de armen mogen nooit stil zijn.

Tip 2. Doe het rustig aan met de beentrap

Bij harde beentrappen is veel energie nodig maar draagt ​​niet zoveel bij aan snelheid (zeker niet bij het zwemmen met een wetsuit). Train in plaats daarvan in een kleinere slingerbeweging. Het idee met de beentrap is om de beweging van het bovenlichaam in evenwicht te brengen in plaats van snelheid te genereren.

Tip 3. Denk groot en krachtig

Probeer de hand onder je zo groot mogelijk te maken, zodat je maximale kracht uit je armleuningen haalt. Houd ook de elleboog hoog tijdens het zwemmen - zelfs onder het oppervlak - het geeft meer kracht. Het zijn de hand, onderarm en de hoge ellebogen onder water die de kracht en dus de snelheid genereren.

Tip 4.… en snel!

Gooi uw arm weer naar voren nadat u klaar bent met een slag - til hem niet op naar de startpositie. Streef naar een zo ontspannen, snelle en energiezuinige mogelijk beweging.  

Tip 5. Geef nooit op

De slag moet bestaan ​​uit een continue beweging zonder ergens te stoppen. Strek je goed uit en begin meteen met zwemmen als je hand in het water gaat. Draai uw pols bij het begin van de duik om een ​​directe grip op het water te krijgen.

Tip 6. Glip niet in het doel

Te ver strekken en glijden tijdens het zwemmen is een klassieke beginnersfout die ertoe leidt dat je een te laag momentum en een slechte waterpositie krijgt, zoals te langzaam zwemmen.

Tip 7. Hef uw blik op

Als je in open water zwemt, moet de waterlijn net boven de bril zijn als je naar voren glijdt. Maar houd je hoofd niet te hoog in het water, want dan zullen je benen zinken. Probeer in plaats daarvan uw hoofd te laten zakken en uw nek te ontspannen.

Tip 8. Adem!

De juiste ademhalingstechniek voor freestyle is om krachtig uit te ademen net voor het inademen. Als u te oppervlakkig ademt, wordt u snel kortademig.

Tip 9. Zorg voor een goede zwembril

Goed zicht is belangrijk tijdens het zwemmen en zal ook je zicht verbeteren. Voor mensen die bijziend zijn is er ook een zwembril op sterkte! Hierdoor heeft iedereen een goed zicht in het water en kan dus ook zijn snelheid behouden.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.